۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۵۹۹۲۶۲
خانواده اسلامی | بخش اول؛

یادداشت | "خانواده" در سخنان رهبر انقلاب

یادداشت |
اینکه صرفا دختر و پسری در کنار هم قرار بگیرند مدنظر اسلام نیست و عقدی که ما بین این دو خوانده می شود در واقع ایجاد کننده یک علقه است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خانواده ضلع اصلی تربیت است و مهمترین رکن برای پیشرفت و سعادت انسان. خانواده،‌ فضای تولید آرامش و نشاط است؛ اما بعد از نفی خدامحوری و انسان گرایی غرب، رفته رفته این کانون محبت و مودت و پیشرفت، تبدیل به جنس بدلی شد و صرفا محلی برای دفع غرائز روحی و جنسی تنزل یافت. آرام آرام مامن فرزندان، جای خود را به خیابان و دوستان داد و خانواده های غربی از حالت اصیل خود در آمدند.

این روند نامبارک، به جهت پیشرفت علم و تکنولوژی غرب، وارد سرزمین های دیگر نیز شد، به طوری که کشورهای اسلامی نیز بعضا تحت الشعاع این نگرش واقع شدند. مولفه های ازدواج تغییر کرد و منفورترین حلال خدا، جنس دم دستی مسلمین قرار گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی در بیستم تیر 1370 درباره رکن مهم خانواده فرمودند: از نظر اسلام، خانواده یک رکن بزرگ است. اگر باشد و سالمش باشد و تربیت درست باشد، در پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام می‌خواهد، تأثیر زیادی دارد. اسلام می‌خواهد این کانون تشکیل بشود و به وجود بیاید.

ازدواج یکی از مقدس ترین ارکان در اسلام است که برای حفظ آن قوانین محکمی وضع شده است. با توجه به سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی پیرامون خانواده و مورد هجمه قرار گرفتن آن توسط دشمنان، این نوشتار، به بررسی بسامد کلیدواژه خانواده در سخنان مقام عظمای ولایت طی 27 سال گذشته خواهد پرداخت.

مانند دو رفیق

اینکه صرفا دختر و پسری در کنار هم قرار بگیرند مدنظر اسلام نیست و عقدی که ما بین این دو خوانده می شود در واقع ایجاد کننده یک علقه ای است که زن و مرد آن را در هیچ جای دیگر تجربه نمی کنند و همین اثر کلمات و الفاظ بر انسان را بیشتر آشکار می کند. رهبرمعظم انقلاب درباره علقه زوجیت می فرمایند:

با این کلمات عقدی که می‌خوانیم - که یک امر اعتباری است - یک علقه‌ی اعتباری بین شما به وجود می‌آید. باید همه‌ی همت دختر و پسر این باشد که این را حفظ کنند. مبادا با گله‌ها، با دلخوریها، با افزون‌طلبی و پُرتوقعیها، با بی‌محبتیها، و گاهی با دخالتهای دیگران و از این قبیل، این کانون سست بشود. آن چیزی که مهم است، این است. هم دختر و هم پسر سعی کنند که این علقه‌ی زوجیت را حفظ کنند. چگونه می‌توانید این علقه را حفظ کنید؟ البته آدمهای عاقل و زیرک و با احساس و وجدان صادق، راهش را پیدا می‌کنند. این، با اطمینان و با محبت متقابل حفظ می‌شود. زن به مرد تحمیل نکند و زور نگوید؛ مرد هم به زن زور نگوید و افزون‌طلبی نکند؛ مثل دو رفیق و مثل دو شریک، با هم صمیمی باشند، تا این کانون خانواده حفظ بشود.

کارهای بزرگی به عهده خانواده است

اصل قضیه در ازدواج انجام کارهای مهمی است که در طول زندگی بشر اهمیت بسزائی دارد و همین است که نقش خانواده در تکامل و تعالی انسان را مشخص می کند. حضرت آقا پیرامون این مهم فرمودند: اصل قضیه این است که باید کانون خانواده به وجود بیاید؛ اسلام این را خواسته است. شما یک دختر از جایی و یک پسر از جای دیگری می‌آیید و با یکدیگر آشنا و متصل می‌شوید؛ یک خانواده به وجود می‌آید. این خانواده، منشأ خیراتی است. در اداره‌ی کشور و اداره‌ی انسانیت، کارهای عظیمی به عهده‌ی این خانواده است. این، چیز بسیار مهمی است. شما باید این را مواظب باشید و حفظ کنید.

ازدواج، لگام برای اسب چموش غریزه جنسی

هر جای دنیا به همان مقدار که خانواده قوی است، غریزه جنسی لجام گسیخته ضعیف است و بالعکس. اصلا هدفی که می توان برای تشکیل خانواده درنظر گرفت کانال کشی صحیح اشباع غریزه خدادادی برای تناسل و به آرامش رسیدن به دور از افسار گسیختگی شهوانی است.

رهبر معظم انقلاب درباره این قضیه فرمودند:‌ اگر انسانها رها بودند که غریزه‌ی جنسی را هر طور می‌خواهند، اشباع کنند، یا خانواده تشکیل نمی‌شد، یا یک چیز سست و پوچ و تهدیدپذیر و ویرانی‌پذیر می‌شد و هر نسیمی او را به هم می‌زد. لذا در هر جای دنیا که می‌بینید آزادیهای جنسی هست، در آن‌جا به همان نسبت خانواده ضعیف است؛ چون مرد و زن برای اشباع این غریزه، احتیاجی به این کانون ندارند. اما در آن‌جاهایی که دین حاکم است و آزادی جنسی نیست، این‌جا همه چیز برای مرد و زن هست؛ لذا این، حفظ و نگهداشته می‌شود.

هنر ادیان - و بیشتر از همه اسلام - در این است که غرایز جنسی و غریزه‌ی زوج‌طلبی انسان را - که غیر از غریزه‌ی جنسی است - در خدمت تشکیل خانواده قرار داده و کاری کرده‌اند که کانون خانواده، با پشتوانه‌ی غریزه‌ی جنسی، یا با پشتوانه‌ی آن غریزه‌ی دیگر - که از غریزه‌ی جنسی عمومیتش بیشتر است - تحقق پیدا کند و باقی بماند. بعضیها ممکن است در سنین خاصی نیاز جنسی هم نداشته باشند، اما نیاز به زوج‌طلبی را دارند و می‌باید زوجی از جنس مخالف را داشته باشند؛ زن و مرد فرقی نمی‌کند. سکن، مایه‌ی آرامش است. ادیان - و بیش از همه اسلام - اینها را پشتوانه‌ی تشکیل خانواده قرار داده‌اند.

نمونه سازی قرآن کریم درباره خانواده

«[راجع به مسئله خانواده و نگرش به دو جنس مرد و زن:] نارساییها زیاد و مشکلات فراوان است؛ علاج چیست؟ علاج این است که ما سراغ راه‌حل الهی برویم و آن را پیدا کنیم؛ چون درباره‌ی مسأله‌ی زن و مرد، پیام وحی حاوی مسائل مهمی است؛ برویم ببینیم وحی دراین‌باره چه می‌گوید. وحی هم فقط به موعظه کردن بسنده نکرده، بلکه نمونه‌سازی کرده است.»

رکن رکین خانواده بر دوش مادر

مساله تربیت نسل و ایجاد راه برای سعادتمندی هر انسانی از خانواده شکل می گیرد. اینقدر مساله تربیت اهمیت دارد که خداوند برای تربیت فرزند، آن را به انتخاب همسر متصل کرده است و حتی قبل از تشکیل نطفه، مساله انتخاب همسر بسیار مهم قلمداد شده است. حتی آرامش مرد هم درخانواده رخ می دهد و زن نقش تعیین کننده ای در جامعه داشته و می تواند سعادت یا شقاوت جامعه ای را از درون خانواده رقم بزند.

رهبر معظم انقلاب در این باره گفته اند: زن مسلمان، در عائله وظایفی دارد و آن، همان رکنیّت اساسی خانواده و تربیت فرزندان و هدایت و تقویت روحی شوهر است. مرد برای پیدا کردن آرامش، به زن در محیط خانواده احتیاج دارد؛ زن هم برای یافتن آرامش، به مرد در محیط خانواده نیازمند است.

از بزرگترین بلاهایی که گریبان کشورهای غربی را به‌شدّت گرفته و آنها را به وضعیت نامطلوب شدیدی دچار کرده، مسأله‌ی خانواده است.

وظیفه مرد در خانواده

مرد به تعبیر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان مدیر خانواده وظایفی بر عهده دارد که برخی از این وظایف نسبت به مجموع خانواده، برخی نسبت به فرزندان و برخی نسبت به همسر در خانه است که مدیر خانه محسوب می شود می باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره وظیفه مرد نسبت همسر خود چنین فرمودند:‌ در داخل خانواده، از نظر اسلام مرد موظّف است که زن را مانند گلی مراقبت کند. حفظ عناصر اصلی داخل کانون خانواده، به حفظ خودِ انسان هم کمک میکند. همسران؛ زن‌ها، مردها را و مردها، زن‌ها را میتوانند از لبه‌ی پرتگاه دوزخ نجات دهند و به بهشت بکشانند.

محل امنیت و آرامش

«در قرآن کریم وقتی بحث ازدواج میشود، میگوید: «و جعل منها زوجها لیسکن الیها»؛ تا مایه ی سکونت و سکینه - یعنی آرامش - باشد؛ زن و شوهر باید برای هم مایه ی آرامش باشند. درست گوش کردید! این را هم شما دخترها، هم شما پسرها در گوش داشته باشید! این ازدواج یک خانواده درست میکند، این خانواده باید محیط امن و امان و راحتی برای شما دو نفر باشد و اگر انشاءاللَّه فرزند داشتید - که خواهید داشت - برای آن فرزندان هم شما باید این محیط امن و امان را فراهم کنید، که این کار به خودی خود هم نمیشود.

گفتنی است، بخش دوم یادداشت خانواده در کلام رهبرمعظم انقلاب اسلامی به زودی در سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./829/ی 702/س

محمدمهدی مرادی

منبع

بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی از سال 1370 تا سال 1383 – برگرفته از سایت خامنه ای دات آی آر.

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات